23 december 2019

Werk en de invloed daarvan op het gebit

Stèphanie Haagedoorn van Tandartspraktijk Top Dental in Volendam is tandarts, inwoner èn onderneemster in Volendam. Ze voelt zich thuis in de gemeenschap. Als tandarts stelt zij patiënten op hun gemak en voert zij behandelingen uit die weloverwogen en vooraf besproken zijn met de patiënt. Elke maand schrijft zij een mooie column die het bezoek aan de tandarts aangenamer kan maken.

Werk en de invloed daarvan op het gebit

Gaatjes in de tanden ten gevolge van beschadiging van het tandglazuur wordt tandbederf of cariës genoemd. Wanneer deze gaatjes niet tijdig worden gevuld, kan dit leiden tot kiespijn en wortelpuntontsteking en uiteindelijk kunnen tanden verloren gaan. Diverse beroepen en sporten hebben invloed op het gebit.

Bakkers

Tandbederf of cariës door het werk komt voor bij bakkers en personeel die werken in ruimten waarin koolhydraatstof (stof van onder andere suiker en zetmeel) voorkomt. Dit stof dat zich gemakkelijk afzet op het oppervlak van tanden kan, zeker bij te weinig tanden poetsen aanleiding geven tot beschadiging van het tandglazuur en uiteindelijk het tandbeen. Op de tanden en kiezen vormt zich voortdurend een zacht en kleverig laagje, dat tandplak wordt genoemd. Tandplak bestaat hoofdzakelijk uit bacteriën zoals Streptococcus mutans en Lactobacilli, die normaal in de mond voorkomen en onder andere verantwoordelijk zijn voor cariës

Bakkers cariës is een klassieke beroepsziekte die in het verleden veel voorkwam bij (banket) bakkers door slechte mondhygiëne. Bakkers cariës kan voorkomen bij personeel van (banket)bakkerijen, chocoladeverwerkende industrie en suikerwerkfabrieken. Door een sterk verbeterde fluoridevoorziening via fluorbevattende tandpasta is het optreden van tandbederf of cariës in Nederland in het algemeen sterk gedaald.

Voorkomen is beter dan genezen

Werk met geautomatiseerde productieprocessen, gesloten systemen en het afdekken van open bakken, ruimtelijke ventilatie, gerichte afzuiging. Mondhygiëne: wil men het risico van verlies van tanden en kiezen door cariës vermijden, dan is het noodzakelijk dagelijks alle tandplak van het gebit te verwijderen. Gebruik van suikervrije kauwgom bevordert de speekselproductie. Speeksel neutraliseert de zuren. Niet te veel (onnodig) van producten proeven, tussendoortjes eten en/of snoepen. Zorg voor werknemers die met schadelijke stoffen werken voor persoonlijke (adem)beschermingsmiddelen.

Zuren

In sommige beroepen zijn mensen blootgesteld aan vluchtige zuren in de werkomgeving. Door deze verzuurde lucht (onder andere door zwavelzuur, zoutzuur of salpeterzuur) via de mond in te ademen kan het tandglazuur direct worden aangetast. Dit proces kan versterkt worden door schurende stoffen als zand, slijp- en metaalstof. Risicogroepen voor deze vorm van tanderosie zijn werknemers in elektrolytische zinkfabrieken, werknemers in fabrieken waar met bepaalde enzymen wordt gewerkt, werknemers in verffabrieken en fotografen die in een donkere kamer werken.

Met deze column is nog lang niet alles verteld en besproken, maar mocht je nog vragen hebben of wat tips nodig hebben, stuur een e-mail naar info@topdental.nl. We zijn ook telefonisch bereikbaar via 0299-396148.