14 juli 2018

Mondzorg bij ouderen

In december j.l. verscheen er een krantenartikel dat ouderen vaak overlijden aan complicaties die ontstaan door slechte mondzorg. De beroepsvereniging voor tandartsen trekt aan de bel en vraagt om meer aandacht voor mondzorg in verpleegtehuizen.

Longontstekingen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door bacteriën in de mond.

Een slecht gebit kan ook een negatieve invloed hebben op het beloop van diabetes en reuma en kan hartkwalen veroorzaken. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat bij een afnemende zelfredzaamheid van ouderen er minder zorg voor het gebit is. Ook is duidelijk geworden dat van 72 procent van alle nieuwe verpleeghuisbewoners de mondhygiëne matig tot slecht is en eigenlijk behandeld zou moeten worden.

Reinigen gebit

Het eigen gebit kan het beste gereinigd worden met een elektrische tandenborstel, omdat je daarmee zelf minder druk hoeft uit te oefenen en het kan makkelijker zijn bij bijvoorbeeld het hebben van stijve handen.

Aangezien een tandenborstel niet alle plekken van je gebit raakt, kan je vooral voor de ruimte tussen de tanden aanvullende middelen te gebruiken zoals ragers, tandenstokers of flossdraad. Ook kan je je tong reinigen met een tongschraper

Kunstgebit?

Ook bij aanwezigheid van een kunstgebit is het belangrijk regelmatig naar de tandarts te gaan om het gebit en het tandvlees op gezondheid te laten controleren.

Een prothese houd je het beste schoon met een protheseborstel en neutrale zeep. Voor je mond is het beter om de prothese ’s nachts uit te doen. Je kan gaan knarsen en klemmen en dat veroorzaakt drukplekken. Dit komt het slinken van de kaak niet ten goede. Zonder prothese komt de mond tot rust en komt er lucht bij. Tijdens het slapen kan je de prothese het beste droog bewaren in een bakje.

Kalkaanslag krijgt soms toch te kans om te hechten aan de prothese. Dit ziet er wit uit en is vaak niet te verwijderen met de protheseborstel. Leg hiervoor de prothese in een bakje water met een scheutje huishoudazijn. Vervolgens is de kalkaanslag met de protheseborstel weg te poetsen. Krijg je de aanslag op de prothese niet verwijdert? Neem dan contact op met je tandarts of tandprotheticus om de prothese professioneel te laten reinigen.

Invloed van het ouder worden op de mond

Tandbederf, ontstekingen van het tandvlees en kaakbot en aandoeningen van de slijmvliezen zijn veel voorkomende problemen van de ouder wordende patiënt. Een goede mondgezondheid hangt nauw samen met de algemene gezondheid en welbevinden. Zo kan een slechte mondgezondheid leiden tot ondergewicht omdat u moeite heeft met eten. Maar er is ook een relatie tussen mondgezondheid en ziektes als diabetes, CVA, dementie, longontsteking, de ziekte van Parkinson en hart- en vaatziekten.

Daarnaast gebruiken oudere mensen vaak meerdere medicijnen. Medicatiegebruik is een extra risicofactor voor de mondgezondheid, omdat veel medicatie invloed heeft op de speekselproductie, waardoor de natuurlijke bescherming van het speeksel afneemt en de kans op een droge mond toeneemt.

Prothese-technicus bij je thuis?

Bij Top Dental werken wij samen met een tandprothese-technicus die evt. aan huis kan komen om een (gedeeltelijk) kunstgebit/frame te maken, te repareren of op te vullen. Neem contact met ons op als het bijv. niet meer lukt om naar de tandartspraktijk te komen en wij zorgen ervoor dat er iemand langskomt!

Met deze column is nog lang niet alles verteld en besproken, maar mocht je nog vragen hebben of wat tips nodig hebben, stuur een e-mail naar info@topdental.nl.  We zijn ook telefonisch bereikbaar via 0299-396148.