2 februari 2018

Knarsen

Tandenknarsen

Voor de kerstvakantie kwamen er weer erg veel patiënten bij ons met klachten rondom de kauwspieren en het kaakgewricht. Bij het doorvragen kwamen we er ook achter dat er hoofdpijn en schouder- en nekklachten waren. Velen denken dat er iets met hun tanden en kiezen aan de hand is en dat evt. de pijn daarvandaan komt, terwijl het eigenlijk in de kauwspieren zit.

Als je teveel knarst dan is natuurlijk de kans groot dat je glazuur weg is en dat daardoor ook je tanden en kiezen gevoeliger worden voor koud, warm en zoet.

Bij wie komt het voor?

Tandenknarsen komt zowel bij kinderen als bij volwassenen voor. Vrijwel iedereen heeft wel een periode in zijn of haar leven waarin wordt getandenknarst. Dit is meestal van voorbijgaande aard. Problemen ontstaan pas als het aan blijft houden en klachten gaat geven. Er is dan sprake van een overmatig gebruik van de kauwspieren, ook wel hyperactiviteit genoemd.

Oorzaken tandenknarsen?

Terwijl vroeger een grote rol werd toegedicht aan de vorm van tanden en kiezen en de manier waarop deze op elkaar bijten, wordt nu een veel grotere rol toegedicht aan de invloed van het Centrale zenuwstelsel.

◾Zo worden slaapstoornissen in verband gebracht met nachtelijk knarsen;

◾Erfelijke factoren spelen ook een rol (40-60%!), verder beïnvloeden zaken als stress, roken en alcoholgebruik het voorkomen ervan. Bij rokers wordt knarsen 2x vaker geconstateerd;

◾Bepaald medicijn gebruik, zoals antidepressiva en medicatie tegen ADHD en narcolepsie worden in verband gebracht met knarsen. Gebruik van harddrugs zoals speed en XTC evenzo;

◾Bepaalde ziekten in het centrale zenuwstelsel worden ook in verband gebracht met knarsen;

◾Onverwerkte trauma kan zich ook uiten in het tandenknarsen en klemmen.

De oorzaak van knarsen is multifactorieel: Er is geen duidelijke oorzaak aanwijsbaar; doch er zijn diverse factoren, zoals genoemd, die het optreden en verloop van de “aandoening” bepalen.

Wat kan je eraan doen?

Er zijn drie soorten hulpverleners die je kan raadplegen. De tandarts, de (kaak)fysiotherapeut en een psycholoog. Alle drie kunnen ze je wat uitleggen over het probleem.

De tandarts kan een knarsbitje aanmeten voor ’s nachts om verdere schade aan het gebit te voorkomen. Verder kunnen wij het gebit weer herstellen met behulp van composiet of porselein evt. i.c.m. een beugel als dit nodig is.

De fysiotherapeut kan je ontspanningsoefeningen meegeven en de spieren masseren en evt. behandelen door middel van ‘dry-needling’. De psycholoog kan je helpen het probleem te (h)erkennen en evt. helpen bij het oplossen van onverwerkte trauma’s, waardoor het mogelijk is dat het knarsen minder wordt.

Knarsbitje

Bij het dragen van een knarsbitje kan je de eerste dagen juist meer last hebben. Je kan ook het gevoel hebben dat de tanden/kiezen losser gaan staan of pijnlijker zijn. Al deze klachten horen bij het gewenningsproces.

Maak het bitje schoon door middel van lauwwarm water met zeep. Niet met tandpasta, want dan wordt het bitje ruw, verkleurt sneller en er blijven dan sneller bacteriën achter. Als je het bitje niet draagt, bewaar hem dan onder water. Laat het bitje ook niet slingeren want je hond, kat of kind zal dit als een dankbaar object ervaren.

In het algemeen mag je binnen 8-12 weken een gunstige ontwikkeling verwachten op de ingestelde behandeling(en).

Mocht je nog vragen hebben of wat tips nodig hebben, stuur een e-mail naar info@topdental.nl.