19 mei 2025

“Mijn tandarts heeft te diep geboord…”

“Mijn tandarts heeft te diep geboord…” – een kijkje achter de schermen

Laatst zat er een jonge vrouw bij mij in de stoel. Ze keek me wat gespannen aan en zei: “Stephanie… volgens mij heeft mijn vorige tandarts te diep geboord. Sinds die vulling is mijn tand zó gevoelig.”

Ik begrijp dat soort zorgen heel goed. Het idee dat er ‘te veel’ is weggehaald, roept direct onzekerheid op. Maar het bracht me ook terug naar een moment uit mijn eerste jaar als tandarts.

Een oudere meneer – we noemen hem even meneer Jansen – kwam terug na een behandeling, zichtbaar geïrriteerd. “Die vulling van vorige week? Die voel ik nog steeds. Volgens mij ben ik er slechter aan toe dan voor de behandeling.”

Samen bekeken we de tand opnieuw. Ik legde hem uit dat het gaatje destijds zó diep zat, dat de vulling heel dicht op de zenuw kwam. Het alternatief was een wortelkanaalbehandeling, maar die wilde hij destijds liever vermijden.

Een paar weken later kwam hij terug – met een lach op z’n gezicht. “Je had gelijk, het is helemaal weggetrokken.” Sindsdien komt hij trouw langs voor controle, en hij vertelt het verhaal nog weleens – inmiddels met humor.

Maar wat is nu ‘te diep boren’?

Als tandarts verwijderen we bij een vulling al het aangetaste tandweefsel. Soms ligt het gaatje zó dicht bij de zenuw dat je bijna niet anders kunt dan diep gaan. Die gevoeligheid daarna is dus vaak geen fout, maar een logisch gevolg van een zorgvuldig uitgevoerde behandeling.

Gelukkig verdwijnt die gevoeligheid in de meeste gevallen vanzelf binnen een paar weken.

Mijn advies?

Blijf niet met twijfel rondlopen. Geef het aan als je klachten hebt, en stel vragen. Soms kunnen we met een kleine aanpassing of uitleg al veel rust geven.

Bij Top Dental nemen we daar graag de tijd voor – want als jij tevreden bent, dan zijn wij dat ook. En daar doen we het voor: tevreden patiënten die ons met vertrouwen aanbevelen.

Stephanie Haagedoorn is tandarts en eigenaar van Top Dental in Volendam. Ze houdt van precieze behandelingen, duidelijke uitleg en tevreden patiënten die hun ervaring delen met anderen